Lifestyle

Informasi:

Ini merupakan blog yang berisi artikel tentang memajukan Islam, mari bersatu, hindari perpecahan, Jadikan Islam sebagai Penguasa dunia dalam bisnis, pemerintahan dan semua sendi kehidupan

Jumat, 02 November 2012

Tentang Azan & Iqamah


AZAN DAN IQAMAH : HUKUM DAN KELEBIHANNYA (1/6)

    Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu
    `Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah




Menurut kamus Lisan al-'Arab, azan dari segi bahasa bererti pemberitahuan (al-i'lam). (Lisan al-'Arab: 13/9) Sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta'ala yang tafsirnya :

"Dan inilah perisytiharan dari Allah dan RasulNya kepada umat manusia, (diisytiharkan) pada Hari Raya Haji yang terbesar, bahawa sesungguhnya Allah dan RasulNya berlepas diri daripada tanggungjawab terhadap orang-orang musyrik".

(Surah at-Taubah: 3)


Sementara azan dari segi syara' pula bererti zikir yang ditentukan untuk pemberitahuan sembahyang fardhu lima waktu.


Menurut kamus Lisan al-Arab, iqamah pula dari segi bahasa adalah merupakan mashdar kepada kalimah aqama iaitu mendirikan. (Lisan al-'Arab: 12/498) Pada syara' pula bererti zikir yang ditentukan untuk mendirikan sembahyang. (Hawasyi Tuhfah al-Muhtaj: 1/460)




SEJARAH DISYARIATKAN AZAN DAN IQAMAH


Adapun sejarah disyariatkan azan dan iqamah itu bermula di Madinah pada tahun pertama hijrah. (Al-Mausu'ah al-Fiqhiyyah: 2/358) Sebagaimana disebutkan dalam hadis daripada 'Abdullah bin 'Umar katanya yang bermaksud :


"Semasa orang-orang Islam sampai di Madinah, mereka berkumpul lalu memperkirakan waktu sembahyang dan tidak ada seorang pun yang menyerukan untuk sembahyang. Pada suatu hari mereka pun membincangkan hal itu.


Berkata sebahagian mereka: "Ambillah naqus (loceng) seperti naqus orang-orang Nasrani (Kristian)."


Berkata sebahagian yang lain pula: "(Ambillah) trompet seperti trompet oran-orang Yahudi."


Lalu berkata 'Umar: "Tidakkah kamu melantik seorang lelaki untuk menyerukan sembahyang?"


Bersabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam: "Wahai Bilal, berdirilah dan serulah untuk sembahyang."

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Dalam hadis yang lain daripada 'Abdullah bin Zaid katanya yang bermaksud :


"Ketika Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan untuk menggunakan naqus (loceng) untuk dipalu bagi mengumpulkan orang ramai untuk mendirikan sembahyang jemaah, dalam tidurku (mimpi) seorang lelaki berjalan mengelilingiku sedang membawa di tangannya naqus. Lalu aku berkata: "Wahai hamba Allah, adakah kamu jual naqus itu?"


Dia berkata: "Apa yang akan engkau buat dengannya (naqus)?


Aku berkata: "Dengan naqus itu kami menyeru kepada sembahyang."


Dia berkata: "Mahukah kamu aku tunjukkan yang lebih baik dari itu?"


Aku berkata: "Ya."


Berkata periwayat (orang yang mimpi): "Dia (lelaki yang dimimpikan) berkata: "Engkau ucapkan: "Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Saya mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, saya mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, saya mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, saya mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, marilah mendirikan sembahyang, marilah mendirikan sembahyang, marilah menuju kemenangan, marilah menuju kemenangan, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah."


('Abdullah bin Zaid) berkata: "Kemudian lelaki itu berundur sedikit.


Lalu lelaki itu berkata: "Jika engkau menyerukan iqamah sembahyang engkau ucapkan: "Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Saya mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, saya mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, marilah mendirikan sembahyang, marilah menuju kemenangan, sesungguhnya sembahyang telah didirikan, sesungguhnya sembahyang telah didirikan, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah."


Pada pagi esoknya aku datang kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam memberitahu mengenai dengan mimpiku itu.


Baginda bersabda: "Sesungguhnya mimpimu itu benar insya Allah, berdirilah engkau bersama Bilal dan ajarkan padanya apa yang engkau mimpikan itu. Hendaklah Bilal azan dengan apa yang diajarkan kepadanya itu, kerana suaranya lebih bagus dan tinggi daripada engkau." Maka aku berdiri bersama Bilal lalu aku ajarkan dia dan dia azan dengan apa yang aku ajarkan itu.


('Abdullah bin Zaid) berkata: "Maka terdengarlah azan itu oleh 'Umar bin al-Khattab, sedang dia dirumahnya. Lalu dia keluar dengan bergegas menyeret selendang di belakangnya dan berkata: "Demi yang telah mengutusmu dengan benar wahai Rasulullah, sesungguhnya aku bermimpi sepertimana yang dimimpikan olehnya (Àbdullah bin Zaid)."


Bersabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam: "Segala puji bagi Allah."

(Hadis riwayat Abu Daud)


LAFAZ-LAFAZ AZAN DAN IQAMAH


Menurut al-Qadhi 'Iyadh, kalimah-kalimah azan itu mencakupi aqidah keimanan, baik dari segi 'aqliat dan sam'iyat. Dimulai dengan mensabitkan zat Allah Subhanahu wa Ta'ala dan apa yang berhak bagiNya daripada sifat kesempurnaan, iaitu  bererti Allah Maha Besar daripada setiap sesuatu. Kemudian pengakuan terhadap keesaan Allah dan pengakuan terhadap kerasulan Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam, iaitu  dan . Kemudian diikuti dengan mengajak kepada sembahyang dan kejayaan, iaitu  bererti dekatilah oleh kamu sembahyang dan janganlah malas. bererti dekatilah oleh kamu akan sebab kemenangan iaitu sembahyang untuk mengkecapi nikmat yang berkekalan. Di dalam seruan itu juga adalah pemberitahuan mengenai perkara-perkara hari akhirat daripada hari kebangkitan dan pembalasan. Kemudian diulangi lagi selepas itu dengan takbir dan disudahi dengan kalimah tauhid. (I'anah ath-Thalibin: 1/367, al-Majmu': 3/81)


Azan itu mempunyai sembilan belas ungkapan termasuk dengan tarji', jika tidak termasuk dengan tarji' menjadilah ia lima belas ungkapan, iaitu:

1.  

(Allah Maha Besar) empat kali

2.

(Saya mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah) dua kali.

3. 

(Saya mengaku bahawa Muhammad pesuruh Allah) dua kali.

4.

(Marilah mendirikan sembahyang) dua kali.

5.

(Marilah menuju kemenangan) dua kali.

6.

(Allah Maha Besar) dua kali.

7.
(Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah) sekali.


Sementara iqamah pula mengandungi sebelas ungkapan iaitu:


1.  dua kali.

2. sekali.

3.  sekali.

4.   sekali.

5.   sekali.

6.  dua kali.

7.  dua kali.

8. sekali. (Al-Majmu': 3/98-101)


Tarji'


Apa yang dimaksudkan dengan tarji' itu ialah melafazkan dua kalimah syahadah sebanyak dua kali dengan suara yang rendah sekira-kira didengar oleh orang yang berhampiran dengannya. Tarji' itu dilafazkan sebelum menyerukan dua kalimah syahadah dengan suara yang nyaring. Hukum melafazkan tarji' itu adalah sunat dan azan itu tetap sah walaupun ia tidak dilafazkan di dalam azan. (I'anah ath-Thalibin: 1/379) Ini adalah mengikut ajaran Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam ketika ditanya oleh Abu Mahdzurah mengenai azan:

Maksudnya: "Saya berkata: "Wahai Rasulullah! Ajarkan aku cara-cara azan." Kata (Abu Mahdzurah): "Maka Baginda menyapu ubun-ubun kepalaku."


Baginda bersabda: "Kamu ucapkan: "Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, dengan suaramu yang tinggi.


Kemudian kamu ucapkan: "Saya mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, saya mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, saya mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, saya mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, dengan suaramu yang rendah.


Kemudian tinggikan suaramu ketika menyerukan syahadah: "Saya mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, saya mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, saya mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, saya mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, marilah mendirikan sembahyang, marilah mendirikan sembahyang, marilah menuju kemenangan, marilah menuju kemenangan.


Jika azan sembahyang subuh, awak ucapkan: "Sembahyang itu lebih baik daripada tidur, sembahyang itu lebih baik daripada tidur, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah."


AZAN DAN IQAMAH : HUKUM DAN KELEBIHANNYA (2/6)


    Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu
    `Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah










  Tatswib Dalam Azan Subuh


  Tatswib ialah menyerukan  sebanyak dua kali selepas menyerukan hai'alatan  dan


  Tatswib ini sunat dilafazkan ketika kedua-dua azan subuh sahaja (sebelum dan ketika fajar) - berlainan dengan amalan orang-orang Mekkah sebagaimana penjelasannya akan datang - dan makruh jika dilafazkan tatswib itu pada selain waktu subuh. Sebagaimana disebutkan dalam hadis Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda yang maksudnya :


  "Barangsiapa yang mengada-adakan perkara baru (bid'ah) di dalam urusan agama kita ini (agama Islam) yang tidak ada padanya (sandaran daripada al-Qur'an dan sunnah) maka ianya itu ditolak (bathil)."

  (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


  Tatswib dikhususkan pada azan subuh supaya menyedarkan orang yang tidur daripada malas mengerjakan sembahyang. Adapun mengikut kebiasaan orang-orang Mekkah, tatswib itu hanya dikhususkan pada azan yang kedua iaitu selepas terbit fajar bagi membezakan antaranya dengan azan yang pertama (sebelum terbit fajar). (Al-Majmu': 3/105 dan I'anah ath-Thalibin: 1/378-379)



  Hukum Azan Dan Iqamah Kerana Sembahyang


  Azan dan iqamah kerana sembahyang itu hanya disyariatkan untuk sembahyang-sembahyang fardhu sahaja iaitu sembahyang lima waktu.


  Hukum azan dan iqamah menurut pendapat yang ashah adalah sunat, sunat 'ain bagi sembahyang perseorangan dan sunat kifayah bagi sembahyang jemaah. Sepertimana sunat membaca bismillah ketika hendak makan dan ketika hendak melakukan persetubuhan, sunat kifayah melakukan korban bagi ahli rumah, memberi salam, mendoakan orang yang bersin dan apa yang dilakukan daripada perkara-perkara sunat terhadap mayat. (I'anah ath-Thalibin: 1/367)


  Manakala sembahyang-sembahyang yang lain adalah tidak disunatkan azan dan iqamah sama ada sembahyang sunat yang disunatkan berjemaah seperti sembahyang 'aidilfitri, 'aidiladha, gerhana matahari atau bulan dan sembahyang meminta hujan, ataupun tidak disunatkan pada sembahyang itu berjemaah seperti sembahyang dhuha dan sebagainya. Selain daripada itu azan dan iqamah juga tidak disunatkan bagi sembahyang nazar dan jenazah. (Al-Majmu': 3/83)


  Syarat-Syarat Azan Dan Iqamah


  Terdapat beberapa perkara yang disyaratkan di dalam azan dan iqamah, iaitu:


  1. Tertib. Hendaklah azan dan iqamah itu dilaungkan dengan mengikut susunan ungkapannya sebagaimana yang diajarkan di dalam hadis-hadis Baginda Shallallahu 'alaihi wasallam. Jika dilaungkan azan dan iqamah itu tidak menurut tertib, maka ianya boleh membawa kepada mempermain-mainkan dan hilang dasarnya sebagai al-i'lam (pemberitahuan).


  Adapun jika tertinggal sebahagian kalimahnya, maka hendaklah dia kembali kepada yang tertinggal itu dan mengulangi semula yang selepasnya. Sebagai contoh, jika tertinggal  sedang dia sudah melaungkan , maka hendaklah dia melaungkan kembali yang tertinggal itu dan mengulangi semula yang telah dilaungkannya iaitu . Namun jika dia mengulangi semula semuanya, itulah yang lebih baik. (Al-Majmu':3/121, I'anah ath-Thalibin: 1/376-377 dan Mughni al-Muhtaj: 1/191)


  2. Berturut-turut. Hendaklah ungkapan-ungkapan azan dan iqamah itu dilaungkan secara berturut-turut. Jika diselangi antara ungkapan-ungkapan azan atau iqamah itu dengan percakapan atau diam yang lama, walaupun disebabkan terlupa adalah batal azan atau iqamah tersebut kerana hilang dasarnya sebagai al-i'lam.


  Adapun diam sekejap atau diselangi antara kalimah-kalimahnya itu dengan percakapan yang pendek, tidaklah batal azan atau iqamah tersebut. Ini kerana Nabi Shallallahu 'alahi wasallam pernah berkata-kata ketika Baginda berkhutbah, oleh yang demikian berkata-kata di dalam azan atau iqamah itu lebih utama lagi dihukumkan tidak batal. Hadis tersebut ialah daripada Jabir bin 'Abdullah katanya maksudnya :


  "Telah datang seorang lelaki, sedang Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam menyampaikan khutbah pada hari jumaat, lalu Baginda bersabda: "Adakah engkau sudah sembahyang wahai polan? Dia berkata: "Tidak." Baginda bersabda: "Bangkitlah dan kerjakan dua rakaat sembahyang."

  (Hadis riwayat al-Bukhari)


  Mengenai dengan diam; jika berlaku diam tersebut begitu lama sehingga tidak dinamakan lagi ianya sebagai azan atau iqamah, maka yang demikian itu hendaklah diulang semula.


  Adapun percakapan bukan kerana adanya maslahah (kepentingan) ketika azan atau iqamah adalah makruh hukumnya.


  Jika orang yang azan atau iqamah itu bersin, maka sunat dia bertahmid di dalam hatinya sahaja. Manakala sunat dia melambatkan jawapan salam kepada orang yang memberi salam atau tasymit (doa bagi orang yang mendengar orang lain bersin) selepas dia selesai melaungkan azan atau iqamah. Adapun jika dijawabnya juga salam orang yang memberi salam atau bertasymit atau berkata-kata selain itu, kerana adanya maslahah ketika dia sedang azan atau iqamah, maka tidaklah makruh atas perbuatannya itu, hanya meninggalkan yang sunat. Sebaliknya jika dia ternampak orang buta yang ditakuti akan terjatuh ke dalam perigi umpamanya, adalah wajib dia memberitahu orang buta tersebut.(Al-Majmu': 3/121, Mughni al-Muhtaj: 1/191 dan Hawasyi Tuhfah al-Muhtaj: 1/470)


  Disyaratkan juga agar tidak begitu lama jarak masa antara iqamah dan sembahyang yang akan dikerjakan melainkan jika jarak masa antara keduanya itu disebabkan oleh perkara-perkara yang sunat seperti imam menyuruh makmumnya untuk membetulkan saf. (I'anah ath-Thalibin: 1/377 dan Fath al-'Allam: 2/114)


  3. Melaungkan dengan suara yang nyaring. Azan dan iqamah untuk mendirikan sembahyang jemaah hendaklah dilaungkan dengan suara yang nyaring, sekurang-kurangnya didengar dengan jelas oleh seorang daripada jemaah tersebut. Ini kerana sembahyang jemaah itu sah dilakukan dengan dua orang sahaja.


  Adalah tidak sah jika azan dan iqamah itu dilaungkan dengan suara perlahan sehingga tidak didengar oleh seseorang pun daripada jemaah. Ini kerana telah hilang dasarnya sebagai al-i'lam. Berlainan halnya dengan tarji', hendaklah diucapkan dengan suara perlahan.


  Manakala azan dan iqamah bagi orang yang bersembahyang sendirian hendaklah melaungkannya dengan suara perlahan, sekira-kira didengar olehnya sahaja. Ini kerana tujuan azan dan iqamah itu baginya adalah sebagai zikir sahaja bukannya untuk al-i'lam. (Al-Majmu': 3/120 dan Sabil al-Muhtadin: 1/171-172)


  4. Masuk waktu sembahyang. Azan dan iqamah itu hendaklah dilaungkan ketika sudah masuk waktu sembahyang fardhu kecuali azan subuh sahaja boleh dilaungkan sebelum masuk waktunya. Adapun waktu iqamah itu ialah ketika hendak menunaikan sembahyang tunai atau qadha.


  Menurut Imam as-Syafie Rahimahullah jika sebahagian ungkapan azan - selain azan subuh - dilaungkan sebelum masuk waktunya dan sebahagiannya pula sesudah masuk waktunya, maka tidak sah azan tersebut dan hendaklah diulang semula.


  Adapun azan subuh itu sunat dilaungkan sebanyak dua kali, iaitu sebelum dan selepas terbit fajar. Menurut pendapat yang ashah, waktu harus melaungkan azan sebelum waktu subuh itu ialah selepas tengah malam.


  Hikmat azan sebelum subuh itu ialah untuk menyedarkan orang yang tidur, orang yang berjunub atau berhadas untuk bersiap sedia lebih awal sebelum masuk waktu sembahyang demi mendapatkan fadhilat awal waktu.


  Sementara iqamah bagi semua waktu - subuh atau lainnya - tidak sah dilaungkan sebelum masuk waktu dan sebelum hendak menunaikan sembahyang. Jika dilaungkan iqamah sesudah masuk waktu sembahyang, tetapi sebelum hendak menunaikan sembahyang adalah batal iqamah tersebut jika lama jarak masa antara iqamah dan sembahyang itu. (Al-Majmu': 3/95-97, Mughni al-Muhtaj: 1/194 dan I'anah ath-Thalibin: 1/378)



AZAN DAN IQAMAH : HUKUM DAN KELEBIHANNYA  (3/6)


    Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu
    `Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah







  Syarat-Syarat Orang Yang Azan Dan Iqamah

  Disyaratkan ke atas orang yang azan dan iqamah, seperti berikut:

  1.      Islam. Tidak sah azan dan iqamah oleh orang kafir.

  2.      At-tamyiz. Tidak sah azan dan iqamah oleh kanak-kanak yang belum mumaiyiz.

  3.      Lelaki. Tidak sah azan dilaungkan oleh perempuan bagi jemaah lelaki. Bahkan haram jika perempuan meninggikan suaranya di hadapan mereka (orang lelaki ajnabi). Demikian juga haram ke atas perempuan melaungkan azan  yang suaranya dapat didengar oleh orang lelaki ajnabi itu, sekalipun di hadapan mahram atau kaum sejenisnya.

          Tidak makruh jika perempuan itu azan bagi jemaah perempuan dengan suara yang rendah, bahkan mendapat pahala yang demikian itu, kerana ianya dikira sebagai zikir, tetapi bukan sebagai azan dengan maksud al-i'lam.

        Adalah sunat bagi perempuan menyerukan iqamah sahaja dengan suara yang rendah jika ia sembahyang bersendirian. Sementara sunat dengan suara yang tinggi jika sembahyang itu didirikan secara jemaah sesama perempuan sahaja. (Fath al-'Allam: 2/113, I'anah ath-Thalibin: 1/374-375 dan al-Majmu': 3/108)

  Sunat-Sunat Azan Dan Iqamah

  Sunat-sunat azan dan iqamah itu seperti berikut:

  1.     Sunat bagi orang yang azan dan iqamah itu berdiri, sebagaimana hadis Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam yang maksudnya:

               "Wahai Bilal! Berdirilah engkau dan serulah untuk sembahyang."

  (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

             Makruh bagi orang yang mampu berdiri melaungkan azan dan iqamah dalam keadaan duduk atau berbaring, namun azan dan iqamahnya itu sah, kerana maksudnya telah pun tercapai iaitu sebagai pemberitahuan. (Al-Majmu': 3/117)

  2.     Berdiri di tempat yang tinggi seperti menara masjid. Jika tidak ada menara, berdiri di atas suthuh masjid (bumbung yang mendatar). Jika tidak ada juga, maka sunat berdiri di pintu masjid. Adapun iqamah tidak disunatkan berdiri pada tempat yang tinggi, melainkan kerana keperluan seperti masjid terlalu besar.

  3.      Menghadap ke qiblat. Kerana qiblat itu adalah semulia-mulia arah. Makruh jika tidak menghadap ke qiblat.

  4.     Sunat ketika azan dan iqamah - tanpa menggerakkan dada dan kaki - memalingkan muka ke sebelah kanan apabila menyerukan , lalu kembali semula memalingkan muka ke arah qiblat. Kemudian Sunat memalingkan muka ke sebelah kiri  apabila  menyerukan  dua  kali  kalimah        lalu kembali semula memalingkan muka ke arah qiblat. Sebagaimana hadis daripada Abu Juhaifah Radhiallahu 'anhu katanya:

    Maksudnya: "Aku pernah datang mengadap Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam di Mekkah sewaktu Baginda berada di dalam sebuah qubbah (khemah) merah diperbuat daripada kulit. Lalu Bilal keluar dan menyerukan azan, sedang aku memerhati mulut Bilal yang menghala ke sana dan ke sana (ke kanan dan ke kiri).

   (Abu Juhaifah) berkata: "Kemudian Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam keluar dengan pakaian merah corak Yaman buatan Qatar."



  Musa berkata: "Berkata (Abu Juhaifah): "Aku telah melihat Bilal keluar ke Abthah lalu menyerukan azan, sesudah sampai kepada: ( dan  dia memalingkan lehernya ke kanan dan ke kiri tanpa berpusing. Kemudian Bilal masuk (ke kediamannya) lalu dia mengeluarkan tongkat."

  (Hadis riwayat Abu Daud)



  Terdapat tiga pendapat bagi cara-cara yang disunatkan ketika memalingkan muka tersebut.

  i.      Pendapat pertama dan yang ashah adalah cara yang disebutkan di atas. 

         ii.      Pendapat yang kedua ialah dengan memalingkan muka ke sebelah kanan apabila menyerukan kalimah pertama  lalu kembali semula ke arah qiblat. Kemudian memalingkan muka sekali lagi ke sebelah kanan pada kalimah kedua  lalu kembali semula ke arah qiblat. Demikian juga keadaannya pada kedua-dua kalimah  hanya perbezaannya dengan memalingkan muka ke sebelah kiri.

               iii.    Pendapat ketiga ialah dengan memalingkan muka ke sebelah kanan sekali bagi kalimah  dan ke sebelah kiri sekali.    Kemudian memalingkan muka ke sebelah kanan sekali bagi kalimah  dan ke sebelah kiri sekali. (al-Majmu': 3/115)

  Hukum sunat memalingkan muka itu termasuklah juga pada azan khutbah jum'at, azan untuk sembahyang seorang diri dan azan bagi menolak gangguan syaitan. Manakala azan bagi anak yang baru lahir tidak dituntut untuk meninggikan suara dan memalingkan muka, kerana tidak ada faedahnya. (I'anah ath-Thalibin: 1/380-381)

5.     Sunat menutup dua lubang telinga dengan dua jari telunjuk, kerana ianya boleh meninggikan lagi suara. Sebagaimana di dalam hadis daripada Abu Juhaifah ketika Bilal melaungkan azan di hadapan Baginda Shallallahu 'alaihi wasallam katanya:



  Maksudnya: "Aku pernah melihat Bilal azan, dia memalingkan (muka ketika hai'alatan) diikuti dengan mulutnya ke sana dan ke sana. Kedua jari telunjuknya di telinganya. Ketika itu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam berada di qubbah yang berwarna merah pada sangkaanku (Abu Juhaifah)."

  (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

  Jika salah satu tangannya sakit, maka memadailah dengan sebelah tangan sahaja. Namun jika jari telunjuknya sakit, maka gunakanlah jarinya yang lain. Adapun hukum sunat menutup lubang telinga ini hanyalah pada azan sahaja dan tidak pada iqamah. Demikian juga tidak disunatkan pada azan sembahyang seorang diri dengan suara yang rendah. (Sabil al-Muhtadin: 1/173 dan I'anah ath-Thalibin: 1/379-380)

  6.     Sunat bagi orang yang melaungkan azan itu merdeka (bukan hamba) dan baligh. Kanak-kanak mumaiyiz sah azan dan iqamahnya. (Al-Majmu': 3/109) Sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam:

     Maksudnya: "Hendaklah azan untuk kamu daripada orang yang terpilih di kalangan kamu dan hendaklah yang mengimamkan kamu itu orang yang ahli dalam membaca (al-Qur'an)."

  (Hadis riwayat Abu Daud)

   7.    Sunat bagi orang yang azan dan iqamah itu bersifat adil. Ini kerana memberi kepercayaan orang ramai terhadapnya apabila dia memperkhabarkan masuknya waktu sembahyang. Makruh bagi orang yang fasik, akan tetapi azan dan iqamahnya itu adalah sah. (Al-Majmu': 3/109)

   8.    Sunat bagi orang yang azan dan iqamah itu suci (taharah) daripada hadas atau junub. Makruh jika dia melaungkan azan dalam keadaannya berhadas atau berjunub, bahkan sangat makruh lagi jika dia melaungkan iqamah dalam keadaan tersebut. Ini kerana iqamah itu lebih hampir untuk mendirikan sembahyang. Walau bagaimanapun azan dan iqamah yang dilaungkannya dalam keadaan berhadas atau berjunub itu adalah sah. Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam:

  Maksudnya: "Tidaklah azan melainkan orang yang berwudhu."

  (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

  9.   Tartil pada azan dan idraj pada iqamah. Sunat melaungkan azan itu dengan bacaan yang tartil (bacaan yang perlahan dengan menyebut kalimah-kalimahnya dengan terang dan jelas). Ini bertujuan supaya dapat menyampaikan kepada orang ramai hadir berjemaah. Manakala iqamah pula, sunat dilaungkan dengan bacaan yang idraj (bacaan yang segera). Ini kerana iqamah itu dilaungkan kepada jemaah yang sudah hadir untuk bersembahyang. Bersabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam kepada Bilal:

  Maksudnya: "Wahai Bilal! Jika engkau azan, maka perlahan-lahan pada azanmu dan jika engkau iqamah, maka percepatkan."

  (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

  Haram talhin (berlagu-lagu) ketika azan dan iqamah jika lagu-lagu itu mengubah makna kalimah-kalimahnya atau menimbulkan kewahaman yang ditegah. Seperti contoh-contoh berikut:

  i.     Memanjangkan huruf "hamzah" pada kalimah asyhadu  maka menjadilah hamzah itu sebagai istifham (tanda tanya).

          ii.     Memanjangkan huruf "ba" pada kalimah akbar  maka menjadilah ia sebagai jama' kepada kabar yang bererti gendang yang satu muka.

         iii.      Mengwakafkan pada kalimah la ilaha  yang bererti "tiada Tuhan" dan memulakan bacaan pada kalimah illallah (??? ????) yang bererti "melainkan Allah" maka perkara ini boleh membawa kepada kufur.

        iv.      Memanjangkan huruf "alif" pada kalimah Allah kerana melebihi pada huruf mad dan lin daripada kadar yang dibaca oleh orang Arab maka itu adalah salah.

         v.     Menukar huruf "alif" kepada huruf "ha" pada kalimah Allah

         vi.    Memanjangkan huruf "hamzah" pada kalimah akbar    

        vii.     Tidak menyebut huruf "ha" pada kalimah as-shalah  maka menjadilah maksudnya seruan menuju ke neraka. (Hawasyi Tuhfah al-Muhtaj: 1/473)

AZAN DAN IQAMAH : HUKUM DAN KELEBIHANNYA  (4/6)


    Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu
    `Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah







  10.   Sunat bagi orang yang melaungkan azan itu tinggi suaranya, sebagaimana hadis daripada 'Abdullah bin Zaid katanya:

    Maksudnya: "Setelah pagi esoknya, kami datang mengadap Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam untuk mengkhabarkan tentang mimpi itu. Baginda bersabda: "Sesungguhnya mimpimu itu adalah benar, berdirilah engkau bersama Bilal. Sesungguhnya suara (Bilal) itu bagus dan tinggi daripada engkau, maka ajarkanlah padanya apa yang telah dikatakan kepadamu (mimpi) dan (Bilal) pun menyerukan dengan itu (yang diajarkan)."

  (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

  Demikian juga, sunat bagi orang yang azan itu elok suaranya supaya dapat menambat hati pendengar dan condong untuk menjawabnya. (Mughni al-Muhtaj: 1/193) Sebagaimana hadis daripada Abu Mahzurah yang maksudnya :



  "Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam menyuruh kira-kira dua puluh orang lelaki. Lalu mereka pun azan, maka Baginda takjub dengan suara Abu Mahzurah. Lantas Baginda mengajarkannya azan."

  (Hadis riwayat ad-Darimi)



  11.   Menjawab azan dan iqamah. Orang yang mendengar azan dan iqamah sama ada azan bagi sembahyang atau yang lainnya seperti azan di telinga kanak-kanak yang baru lahir dan orang yang musafir, sunat menjawabnya sepertimana kalimah-kalimah atau ungkapan yang dilaungkan oleh orang yang azan dan iqamah itu, melainkan pada kalimah haiya'alatan  dan  dan tatswib   



  Jawapan  bagi  setiap  haiya'alatan  itu  adalah  hawqalah    "Tidak ada daya dan tidak ada kekuatan melainkan dengan Allah". 

  Jawapan bagi tatswib ketika azan subuh pula ialah    "Benarlah engkau dan jadilah engkau mempunyai kebajikan yang banyak". 

  Sementara jawapan bagi kalimah  "Sesungguhnya telah didirikan sembahyang" ialah                "Allah menetapkan dan mengekalkan sembahyang itu dan Allah menjadikan aku daripada orang yang saleh lagi ahli sembahyang". 

  Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa tidak sunat dijawab azan itu melainkan azan bagi sembahyang sahaja. (I'anah ath-Thalibin: 1/384)

  Sunat menjawab azan dan iqamah itu walaupun dalam keadaan berhadas, junub, haid atau nifas kerana ianya adalah zikir, melainkan ketika dalam sembahyang fardhu atau sunat, bersetubuh dan qadha hajat (buang air kecil atau besar), sunat dijawab kemudian jika tidak lama jaraknya. Makruh menjawab bagi orang yang ada najis dimulutnya. 

  Jika seseorang itu mendengar azan atau iqamah ketika dia sedang membaca al-Qur'an, berzikir, menuntut ilmu atau berdoa sunat dia berhenti sekejap untuk menjawab azan dan iqamah tersebut. (I'anah ath-Thalibin: 1/386-387 dan al-Majmu': 3/124-125)

  Jika terdengar sebahagian azan, sama ada pada bahagian yang awal ataupun yang akhir adalah sunat dijawab kedua-dua bahagian itu, walaupun dia tidak mendengar sebahagian azan yang awal itu. Adapun jika dia terdengar azan yang dilaungkan oleh beberapa orang seperti dia terdengar azan di kampungnya dan azan di kampung yang lain, maka sunat dia menjawab kedua-duanya. Berlainan halnya jika azan itu dikumandangkan dengan serentak, maka memadailah dengan sekali jawab. (I'anah ath-Thalibin: 1/386)

  12.   Sunat ke atas orang yang azan dan iqamah serta orang-orang yang mendengarnya bershalawat dan mengucapkan salam ke atas Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam sesudah selesai daripada azan dan iqamah tersebut, jika jarak masa antara azan dan iqamah adalah lama, akan tetapi jika tidak lama masa selang azan dan iqamah itu, memadailah dengan bershalawat dan salam sekali sahaja selepas iqamah. Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam yang maksudnya :

  "Apabila kamu mendengar orang yang azan, maka kamu ucapkan sepertimana orang yang azan itu ucapkan. Kemudian berselawatlah ke atasku, kerana barangsiapa berselawat ke atasku satu selawat nescaya Allah akan berselawat ke atasnya sepuluh selawat. Kemudian berdoalah kepada Allah bagiku "wasilah", kerana "wasilah" itu suatu tempat di syurga yang tidak layak bagi seseorang melainkan bagi seorang hamba daripada hamba-hamba Allah. Aku berharap, akulah hamba itu. Barangsiapa memohon "wasilah" untukku, wajib baginya syafaat."

  (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud, at-Tirmidzi dan Ahmad)

    Menurut Imam an-Nawawi disunatkan bershalawat ke atas Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam sebelum iqamah. Adapun menurut Syiekh al-Kabir al-Bakri, disunatkan bershalawat itu sebelum azan dan iqamah.

  Selepas selesai azan dan iqamah, sunat ke atas orang yang azan dan iqamah serta orang yang mendengarnya itu memohon kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala doa al-wasilah dengan menadah kedua tangan, kerana sesiapa yang memohon doa al-wasilah itu akan beroleh syafa'at Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam, iaitu:

  

  Ertinya: "Ya Allah, Tuhan kepada seruan yang sempurna ini dan sembahyang yang didirikan, anugerahkan olehMu ke atas Nabi Muhammad wasilah (suatu tempat di dalam syurga) dan kelebihan dan bangkitkan olehMu akan Baginda di tempat yang terpuji yang telah Engkau janjikan. Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji."



  Kemudian disunatkan berdoa di antara azan dan iqamah, seperti memohon selamat daripada musibah dan penyakit. Inilah di antara saat-saat mustajab di mana doa diperkenankan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala. Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam:
  





  Maksudnya: "Tidak ditolak doa antara azan dan iqamah."

  (Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)



  Sabda Baginda lagi maksudnya :



   "Doa tidak ditolak antara azan dan iqamah. Mereka berkata: "Apakah yang kami katakan wahai Rasulullah?" Baginda bersabda: "Kamu mohon kepada Allah 'afiah (keselamatan) di dunia dan akhirat."

  (Hadis riwayat at-Tirmidzi)



  Adapun selepas azan maghrib disunatkan berdoa sepertimana yang diajarkan oleh Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam kepada Ummu Salamah:

  

  Maksudnya: "Ya Allah, inilah saat menghadapi malam (ciptaanMu), akhir siang (ciptaanMu) dan suara-suara para pemanggil (namaMu), maka ampunilah daku."

  (Hadis riwayat Abu Daud)



  Sesudah azan subuh pula disunatkan berdoa seperti berikut:







  Ertinya: "Ya Allah, inilah saat menghadapi siang (ciptaanMu), akhir malam (ciptaanMu) dan suara-suara para pemanggil (namaMu), maka ampunilah daku."

  Dikhususkan kedua-dua doa tersebut dibaca ketika selepas azan maghrib dan subuh, kerana maghrib itu merupakan penyudah bagi amalan di siang hari, manakala subuh pula penyudah bagi amalan waktu malam dan permulaan bagi amalan di siang hari. (I'anah ath-Thalibin: 1/387-389) 

  Menurut ar-Ruyani sunat membaca ayat al-Kursiy di antara azan dan iqamah.

13.    Sunat duduk dan diam seketika atau sebagainya di antara azan dan iqamah bagi menunggu jemaah berkumpul, melainkan pada       sembahyang maghrib kerana kesuntukan masanya. (Al-Majmu': 3/127)



  14.    Sunat berpindah daripada tempat melaungkan azan ke tempat lain ketika menyerukan iqamah. Sebagaimana 'Abdullah bin Zaid diajarkan oleh seseorang di dalam mimpinya yang maksudnya: 

   "Kemudian dia berundur daripadaku ke belakang sedikit."

  (Hadis riwayat Abu Daud)

    Disunatkan orang yang menyerukan iqamah itu terdiri daripada orang yang sama yang melaungkan azan. Sebagaimana disebutkan dalam hadis daripada Ziyad bin al-Haris ash-Shudaiy katanya maksudnya :


  "Aku bersama Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam di dalam pelayaran. Baginda menyuruhku (azan), maka aku pun azan. Lalu Bilal ingin menyerukan iqamah, lalu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam besabda: "Sesungguhnya saudara (Ziad bin al-Haris) ash-Shudaiy telahpun azan, dan barangsiapa yang azan maka dialah yang iqamah."
  

  (Hadis riwayat at-Tirmidzi, Abu Daud dan Ibnu Majah)

AZAN DAN IQAMAH : HUKUM DAN KELEBIHANNYA  (5/6)


    Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu
    `Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah







  Kelebihan Azan Dan Iqamah

  Melakukan azan dan iqamah adalah lebih afdhal daripada menjadi imam. Ini kerana azan dan iqamah itu adalah tanda atau alamat waktu sembahyang dan ianya juga lebih banyak manfaat daripada menjadi imam. Muazzin (tukang azan) itu juga merupakan pemegang amanah (amin). Manakala menjadi imam itu adalah penjamin (dhamin). Oleh yang demikian, amin itu lebih baik daripada dhamin. (I'anah ath-Thalibin: 1/383) Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam:

  Maksudnya: "Imam-imam itu dhumana (menjamin sembahyang makmumnya) dan orang-orang yang azan itu umana (amanah atas waktu sembahyang) maka Allah memberi petunjuk kepada imam-imam dan mengampunkan orang-orang yang azan."

  (Hadis riwayat Ibnu Hibban)

  Ada juga pendapat lain yang mengatakan bahawa menjadi imam itu lebih afdhal daripada azan dan iqamah. Kerana dikhususkan bagi orang yang menjadi imam itu terdiri daripada orang yang berilmu tinggi. Demikian juga mendirikan sembahyang itu lebih afdhal daripada menyerukannya. (I'anah ath-Thalibin: 1/384) Sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam maksudnya :

  "Maka azanlah untuk kamu oleh salah seorang di kalangan kamu, kemudian hendaklah yang mengimamkan kamu itu orang yang akhbar (berilmu) di kalangan kamu."

  (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

  Walau bagaimanapun menurut Ibnu Hajar dan Imam an-Nawawi, bahawa azan berserta iqamah itu lebih afdhal daripada menjadi imam. (I'anah ath-Thalibin: 1/384)

  Selain itu, banyak lagi disebutkan di dalam hadis mengenai kelebihan-kelebihan azan dan iqamah dan orang yang melaungkannya. Antaranya ialah:

     i.   Sehingga Orang Sanggup Berundi Untuk Medapatkannya

  Hadis daripada Abu Hurairah katanya:

  Maksudnya: "Bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Seandainya manusia mengetahui tentang apa (kelebihan) dalam azan dan saf pertama, kemudian mereka tidak akan mendapatkannya melainkan dengan mereka berundi, nescaya mereka akan berundi. Seandainya mereka mengetahui apa (kelebihan) pada at-tahjir (sembahyang zohor di awal waktu) nescaya mereka akan berlomba-lomba mendapatkannya. Seandainya mereka mengetahui apa (kelebihan) pada al-'atamah (sembahyang isya') dan subuh nescaya mereka mendatanginya walaupun dengan merangkak-rangkak."

  (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

     ii.   Dipohonkan Ampun Dan Mendapat Pahala Sepertimana Pahala Orang Yang Bersembahyang Dengannya

    Hadis daripada al-Bara' bin 'Azib katanya:

  Maksudnya: "Bahawasanya Nabi Allah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya Allah dan MalaikatNya mengucapkan selawat kepada (makmum-makmum) di baris hadapan. Sementara orang yang azan akan dipohonkan ampun baginya sejauh suaranya dan akan dipersaksikan dia  oleh sesiapa yang mendengarnya daripada tumbuhan yang hidup dan kering dan baginya pahala seperti pahala sesiapa yang bersembahyang bersamanya."

  (Hadis riwayat Ahmad dan an-Nasa'ie)



       iii. Mengusir Syaitan

  Hadis daripada Abu Hurairah katanya:

  Maksudnya: "Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apabila dilaungkan azan untuk sembahyang, syaitan akan menjauhkan dirinya sambil terkentut-kentut (kerana lari sekuat-kuatnya) sehinggalah tidak terdengar lagi azan. Jika selesai azan itu, syaitan akan kembali lagi sehinggalah iqamah untuk sembahyang diserukan dia akan menjauhkan diri. Sehinggalah selesai iqamah itu baharulah dia kembali lagi sehingga dia melintasi antara seseorang itu dengan dirinya (mengwas-waskan). Dia akan berkata: "Ingatlah begini-begini, ingatlah begini-begini terhadap sesuatu yang tidak sewajarnya diingati, sehinggalah lelaki itu tidak mengetahui berapa rakaat dia bersembahyang."

  (Hadis riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan an-Nasa'ie)

      iv. Mendapat Pahala Yang Banyak 

  Sebagaimana di dalam hadis daripada Mu'awiyah katanya:

  Maksudnya: "Aku pernah mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Muazzin-muazzin itu ialah orang yang paling panjang lehernya di hari qiamat."

  (Hadis riwayat Muslim)

    Adapun yang dimaksudkan dengan orang yang paling panjang lehernya di hari qiamat itu ialah disebabkan dia melihat pahalanya yang banyak.

  Menurut an-Nadhr bin Syumail, adapun kelebihannya ketika berada di padang mahsyar melepaskannya daripada kesusahan dan kesesakan disebabkan ramainya orang pada hari perhitungan itu.

  Menurut pendapat yang lain, bahawa orang itu banyak pengikutnya. Kata Ibnu al-A'arabiy, maksudnya ialah orang yang banyak amalannya. Sementara menurut al-Qadhi 'Iyadh dan yang lainnya ialah bermaksud orang yang cepat masuk ke dalam syurga. Dikatakan juga ianya bermaksud sebagai ketua. (Syarah Shahih Muslim: 2/77)

    v.  Balasan Syurga

    Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam:

  Maksudnya: "Barangsiapa azan selama dua belas tahun wajiblah baginya syurga dan ditulis untuknya dengan azannya itu pada setiap hari enam puluh kebajikan dan pada setiap iqamah pula tiga puluh kebajikan."

  (Hadis riwayat Ibnu Majah)

   vi.  Jin Dan Manusia Serta Selainnya Menjadi Saksi Di Hari Qiamat

  Sebagaimana hadis daripada 'Abdullah bin 'Abdurrahman katanya:

  Maksudnya: "Sesungguhnya Abu Sa'id al-Khudriy Radhiallahu 'anhu berkata kepadanya ('Abdullah bin 'Abdurrahman): "Sesungguhnya aku melihat engkau menyukai kambing dan sahara. Jika engkau berada di lingkungan kambing atau saharamu lalu engkau azan untuk sembahyang, maka tinggikanlah suaramu ketika melaungkannya. Kerana tidak didengar suara orang yang azan oleh jin dan manusia serta lain-lainnya melainkan menjadi saksi baginya di hari qiamat. Berkata Abu Sa'id: "Aku mendengarnya daripada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam."

  (Hadis riwayat al-Bukhari dan an-Nasa'ie)



  vii.   Pintu Langit Dibuka Dan Saat Doa Mustajab

  Sabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam:

  Maksudnya: "Jika dilaungkan iqamah untuk sembahyang, maka dibukakan pintu-pintu langit dan dimakbulkan doa."

  (Hadis riwayat Ahmad)



  Sabda Baginda lagi:

  Maksudnya: "Bersabda Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam: "Ada dua waktu tidak ditolak doa orang yang berdoa, iaitu ketika iqamah sembahyang dan dalam barisan jihad pada jalan Allah."

  (Hadis riwayat Ibnu Hibban



AZAN DAN IQAMAH : HUKUM DAN KELEBIHANNYA (6/6)


Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu
`Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah



  Azan Sekali Dalam Sembahyang Berturut



  Sebagaimana yang telah dijelaskan bahawa azan dan iqamah itu sunat dilaungkan ketika hendak menunaikan sembahyang fardhu lima waktu, sama ada secara berjemaah ataupun bersendirian.



  Adapun yang dimaksudkan dengan sembahyang berturut itu ialah, sembahyang fardhu yang dilakukan berturut-turut seperti mendirikan sembahyang qadha yang banyak, sembahyang jama',sembahyang qadha berserta sembahyang tunai yang telah pun masuk waktunya.



  Dalam hal sembahyang berturut-turut ini, disunatkan azan sekali sahaja pada permulaan sembahyang, itu pun jika tidak lama jarak masa antara satu sembahyang dengan sembahyang yang lain. Jika lama jarak masa antara satu sembahyang dengan sembahyang yang lain dalam makna tidak berturut-turut, maka disunatkanlah azan pada setiap kali sembahyang itu. Sementara iqamah pula disunatkan juga pada setiap kali mendirikan sembahyang berturut-turut itu.



  Jika didirikan sembahyang qadha berserta sembahyang tunai secara berturut-turut, sedangkan dia melaungkan azan sesudah masuk waktu sembahyang tunai, maka memadailah azan yang dilaungkannya di permulaan sembahyang itu, sama ada dia memulakan sembahyang tunai, kemudian baharulah sembahyang qadha ataupun sebaliknya. Akan tetapi jika dilaungkannya azan itu sebelum masuk waktu sembahyang tunai, maka sunat baginya azan sekali lagi untuk sembahyang tunai tersebut. (I'anah ath-Thalibin: 1/374)



  Dalil bagi disyariatkan azan pada permulaan sembahyang berturut dan iqamah pada setiap sembahyang yang didirikan ialah hadis daripada  'Abdullah bin Mas'ud katanya:



  ????? ?????????????? ???????? ?????????? ?????? ????? ???????? ????????? ???? ???????? ????????? ?????? ??????????? ???????? ??????? ????????? ????? ??????? ???????? ?????????? ????? ??????? ???????? ?????????? ????? ??????? ???????? ???????????? ????? ??????? ???????? ??????????

  (???? ??????? ????????)



  Maksudnya: "Sesungguhnya orang-orang Musyrik telah melalaikan Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam daripada mendirikan empat sembahyang fardhu di hari peperangan khandaq. Maka Baginda memerintahkan Bilal untuk azan, lalu dia pun azan. Kemudian iqamah lalu mendirikan sembahyang zohor, kemudian iqamah lagi lalu mendirikan sembahyang 'asar, kemudian iqamah lagi lalu mendirikan sembahyang maghrib, kemudian iqamah lagi lalu mendirikan sembahyang 'isya' ."

  (Hadis riwayat at-Tirmidzi dan an-Nasa`ie)



  Hadis daripada Jabir bin 'Abdullah katanya:



  ?????? ??????? ????? ?????? ????? ???????? ????????? ?????? ???????? ????? ??????????????? ???????? ????? ??????????? ???????????? ????????? ??????????????? ?????? ??????? ??????????? ???????

  (???? ???????)



  Maksudnya: "Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam telah memulakan perjalanannya sehingga sampai ke Muzdalifah. Maka di tempat itu, Baginda menjama' sembahyang maghrib dan 'isya' dengan sekali azan dan dua kali iqamah, dan Baginda tidak mendirikan sembahyang apapun antara keduanya."

  (Hadis riwayat an-Nasa'ie)



  Azan Atau Iqamah Pada Sembahyang Dikesempitan Waktu



  Pada setiap kali sembahyang fardhu yang hendak didirikan sunat dilaungkan azan dan iqamah sebelum mendirikan sembahyang tersebut. Akan tetapi apabila seseorang ingin membataskan antara iqamah atau azan sama ada disebabkan kesempitan waktu atau sebagainya, adalah lebih afdhal dia melakukan azan daripada iqamah. (I'anah ath-Thalibin: 1/ 372)



  Sembahyang Yang Tidak Disunatkan Azan Dan Iqamah



  Sembahyang jemaah yang tidak disunatkan azan dan iqamah, seperti sembahyang hari raya, tarawikh, witir pada bulan Ramadhan sahaja, gerhana bulan atau gerhana matahari dan sembahyang meminta hujan, sunat diseru dengan bacaan:




  "Marilah sembahyang jemaah",




  "Marilah sembahyang, marilah sembahyang",




  "Marilah sembahyang",




  "Marilah sembahyang, semoga kamu dirahmati Allah" ataupun




  "Hadirlah kamu kepada sembahyang".



  Menurut Ibnu Hajar, makruh jika seruan itu disebut: 


  "Marilah mendirikan sembahyang". (I'anah ath-Thalibin: 1/375-376)



  Jika sembahyang sunat yang disunatkan berjemaah itu tidak dikerjakan secara berjemaah, maka tidak disunatkan menyeru dengan seruan yang sedemikian. Ini termasuklah juga sembahyang sunat yang memang tidak disunatkan berjemaah. (Fath al-'Allam: 2/126)



  Tiada Seruan Bagi Sembahyang Jenazah



  Menurut Ibnu Hajar, bahawa sembahyang jenazah itu tidak disunatkan padanya seruan untuk memanggil jemaah, kerana pada kebiasaannya orang telah pun hadir.



  Dalam hal ini dapatlah difahamkan daripada ungkapan "pada kebiasaannya orang telah pun hadir", jika tidak ada seorang pun bersamanya untuk mengerjakan sembahyang jenazah ataupun berkehendak untuk meramaikan lagi jemaah daripada itu, maka sunatlah seruan tersebut dilakukan bagi kemashlahatan si mati.



  Ada juga pendapat yang lain, bahawa seruan itu sunat dilakukan juga walaupun telah ramai jemaah yang hadir, tetapi mereka tidak mengetahui bila waktu imam hendak mengerjakan sembahyang jenazah.



  Sementara ada pendapat yang lain bahawa sembahyang jenazah itu tidak disunatkan padanya seruan melainkan ada hajat. Maka serulah seperti:





  "Marilah sembahyang ke atas mayat yang hadir daripada orang-orang mati yang Islam." (Hawasyi Tuhfah al-Muhtaj:1/462)



  Azan Dan Iqamah Selain Untuk Sembahyang Fardhu



  Selain untuk menunaikan sembahyang fardhu, azan itu juga disunatkan pada waktu-waktu tertentu seperti:



     i.            Azan Untuk Orang Marah, Buruk Perangai Dan Resah Gelisah



  Sunat mengazankan ke telinga orang yang sedang marah, orang yang buruk sifatnya sama ada daripada manusia atau binatang dan orang yang resah, kerana azan itu boleh menghilangkan keresahan itu. Apabila tidak hilang juga keresahan tersebut, maka ulangilah ia berkali-kali.



    ii.          Azan Untuk Orang Yang "Kerasukan"



  Menurut as-Syanwani, daripada apa yang telah dicuba bagi membakar jin adalah dengan mengazankan di telinga orang kerasukan sebanyak tujuh kali, dibaca surah al-Fatihah tujuh kali, surah al-Falaq, surah an-Nas, ayat al-Kursiy, surah ath-Thariq, di akhir surah al-Hasyr bermula daripada ayat 21 sehingga 24 dan dibaca surah ash-Shafat bermula daripada ayat 177 sehingga 186. Menurutnya lagi, jika dibaca ayat al-Kursiy sebanyak tujuh kali di atas air kemudian dipercikan ke muka orang yang diganggu jin, maka ianya boleh menyembuhkannya.



  iii.         Azan Apabila Kebakaran Dan Taghawwul al-ghilan



  Disunatkan juga azan ketika menghadapi kebakaran dan ketika taqhawwul al-qhilan (menyerupai jin dan syaitan dengan bermacam-macam rupa).



  iv.         Azan Dan Iqamah Untuk Kanak-Kanak Baru Lahir



  Sunat juga melaungkan azan dan iqamah ke atas anak damit yang baru lahir, iaitu azan di telinga kanan dan iqamah di telinga kirinya, kerana dengan azan dan iqamah itu, anak damit itu tidak akan diganggu oleh ummu ash-shibyan (daripada jin).



   v.          Azan Dan Iqamah Untuk Orang Yang Hendak Musafir



  Demikian juga disunatkan azan dan iqamah ketika orang yang hendak musafir. Akan tetapi jika musafir maksiat, maka tidak disunatkan azan dan iqamah.



  Tidak disunatkan azan ketika menurunkan mayat ke kubur. Menurut Ibnu Hajar, jika bertepatan waktu menurunkan mayat ke kubur dengan waktu azan sembahyang dikumandangkan, nescaya akan ringanlah soalan kubur ke atas mayat tersebut. (I'anah ath-Thalibin: 1/370)



  Mendahulukan Doa Wudhu Dari Doa Azan



  Menurut fatwa al-Balqini, sesiapa yang selesai berwudhu sedangkan azan yang dilaungkan itu pun selesai serentak, maka hendaklah dia membaca terlebih dahulu doa wudhu kerana ianya suatu ibadat. Kemudian baharulah membaca doa azan. Menurutnya lagi, adalah lebih baik dibaca terlebih dahulu dua syahadah wudhu, iaitu:



  

  Ertinya: "Saya mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, TunggalNya dan tidak ada yang menyekutuiNya dan saya mengaku bahawa Nabi Muhammad itu adalah hamba dan RasulNya."



  Kemudian diikuti dengan doa azan kerana di dalam doa azan itu terkandung doa ke atas Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam iaitu "al-wasilah". Selepas itu, baharulah dibaca doa bagi diri sendiri iaitu doa yang terkandung di dalam doa selepas wudhu:



  

  Ertinya: "Ya Allah, jadikanlah aku daripada kalangan orang-orang yang bertaubat, dan jadikanlah aku daripada kalangan orang-orang yang suci dan jadikanlah aku daripada kalangan hamba-hambaMu yang saleh." (I'anah ath-Thalibin: 1/389)



  Kesimpulan



  Azan itu syiar umat Islam dilaungkan untuk mengingati sembahyang sekaligus menunaikan secara berjemaah tanda umat Islam bersatu padu. Untuk sembahyang bersendirian ia merupakan sebagai zikir.



  Di samping banyaknya ganjaran dan fadhilat dalam azan dan iqamah itu, azan berfungsi juga untuk mengubati orang yang "kerasukan", resah gelisah, menghindarkan daripada kejahatan jin, meredakan orang marah, dan mengelokkan buruk perangai, hatta berguna untuk orang hendak belayar. Azan dan iqamah ke atas anak damit yang baru lahir sudah pun dimaklumi oleh umum.

  wallohu a'lam bish-shawab,-

Share it Please

RonnySpy

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation.

0 komentar:

Posting Komentar

Advertisements!

Copyright @ 2013 DUNIA ISLAM | ARTIKEL MOTIVASI | ARTIKEL ISLAMI. Designed by Templateism | Love for The Globe Press